Pressmeddelanden är viktiga för marknadsföring och PR. De lyfter fram viktiga ekonomiska nyckeltal för ett företags senaste kvartal. Förutom kommentarer från ledningen innehåller resultatmeddelanden huvudrubriker om intäkter och tillväxt från föregående år.

De innehåller också värdefull kontaktinformation och innehåller en berättelse som förklarar varför dessa siffror släpptes. Pressmeddelanden är därför ett kraftfullt marknadsföringsverktyg och kan öka fotgängartrafiken till din butik, öka SEO på din webbplats, öka försäljningen och skapa dynamik för kommande evenemang.

För att distribuera ditt pressmeddelande börjar du med att identifiera vilka medier du vill rikta dig till. Det är viktigt att veta vilka publikationer du ska rikta dig till, samt vilka du ska kontakta direkt. Du bör också identifiera enskilda journalister och skicka ditt pressmeddelande till dem via telefon eller e-post. Många människor kommer inte att öppna bilagor från en helt främmande person, så se till att du undersöker vilka reportrar som bevakar din artikel. Genom att ta dig tid att undersöka de journalister som bevakar ditt ämne kan du utforma ett pressmeddelande som är anpassat till deras behov.

För att skriva ett pressmeddelande som sticker ut ska du vara så intressant som möjligt. Det bör innehålla nyckelbudskap som får människor att vilja läsa mer om ditt företag. Inkludera citat, om det är lämpligt, och låta entusiastisk över nyheten.

Ett tråkigt pressmeddelande kommer aldrig att läsas, så se till att du utformar texten så att den låter intressant och spännande. Se också till att pressmeddelandet ingår som ett e-postmeddelande, inte som en bilaga. Medierna öppnar inte ett worddokument i ett e-postmeddelande.

Vikten av riktlinjer för pressmeddelanden

  • Oavsett om du skriver ett pressmeddelande för en ny produkt eller tjänst kan det göra skillnad om du följer några enkla riktlinjer för pressmeddelanden.
  • Som verktyg för vetenskaplig kommunikation är pressmeddelanden viktiga för att föra ut dina resultat till allmänheten.
  • Den huvudsakliga målgruppen är pressen, men de kan också nå beslutsfattare och andra förmedlare.
  • Därför måste innehållet i pressmeddelandet anpassas till den avsedda målgruppen.
  • Dessa riktlinjer bör följas när du förbereder ett pressmeddelande för att se till att det uppfyller målgruppens förväntningar. Här kommer du vidare till liknande innehåll
Hur man skriver och distribuerar ett pressmeddelande